Lieve hemel, wat hebben we kunnen genieten van geweldige prestaties tijdens de Olympische Spelen in Tokyo. Het resultaat van jarenlang zeer hard werken. Het resultaat van jarenlang groeien en ontwikkelen. Een duidelijk idee, een goed plan, dit oefenen en in de praktijk brengen, kijken waar het beter kan, bijsturen en weer door …
En dat is precies de parallel met de organisatie van uw praktijk. Op welke wijze kunnen we waarde leveren aan onze klant? Weten wat je met de praktijk zou willen realiseren enerzijds en hoe kunnen we onszelf hier naartoe stap voor stap verbeteren en ontwikkelen!
Natuurlijk kan inzoomen op de 7+1 LEAN verspillingen ons helpen en mede de weg wijzen om de praktijkorganisatie te optimaliseren.
Daar is ook al veel over gezegd en geschreven. Maar laten we de essentie niet uit het oog verliezen. Juist de kern waar topsport van uw praktijkorganisatie om draait. Wat vindt de bezoeker van uw praktijk echt belangrijk? Wat kan en wilt u hen bieden? Wat past bij u als praktijkeigenaar of tandarts en wat past bij uw doelgroep?!
Wie zijn de bezoekers en hun wensen van uw praktijk aan de ene kant en wat is uw ambitie waarvoor ze uw praktijk zouden moeten waarderen en voor u zouden moeten kiezen? Deze vragen klinken o zo gemakkelijk en juist daardoor stappen we hier veel te eenvoudig overheen terwijl hier juist de essentie verstopt zit. Mooie voorbeelden uit de praktijk zijn bijvoorbeeld het tiener ortho-blok op twee middagen waarbij er letterlijk een andere sfeer werd gecreëerd in de praktijk en het voor de jongeren ook gezellig was om elkaar bij de ortho te ontmoeten.
‘Daar vertrekt een perfect practice’
Het pijn-spreekuur waar mensen in deze achterstandswijk gewoon binnen konden komen lopen en Grote schermen en moderne cameratechniek zodat de zeer assertieve patiënt mee kan kijken bij visuele uitleg van het behandelplan om een goed besluit te nemen was ook een regelrechte hit. Maar ook de mismatch zoals de zaterdagochtend openstelling waar uiteindelijk nauwelijks gebruik van werd gemaakt omdat jonge gezinnen vooral druk waren met boodschappen en naar de zwemles en sportclub gaan met hun kinderen. Eens goed verdiepen in zowel uw doelgroep als wie u wilt zijn en wat u wilt bieden met de praktijk helpt u absoluut een heel eind op weg met het leveren van klantwaarde. Weten wat je wilt bereiken als ‘sporter’. De droom en ambitie voelen.
In de volgende twee principes brengt u alle activiteiten die waarde toevoegen in kaart. En uiteraard, een proces met zoveel als mogelijk waarde en een zo vloeiend mogelijk verloop geeft de gewenste FLOW in uw praktijk. Bijna minutieus brengt u met het team alle stappen in kaart. Stap eens in de schoenen van de bezoeker van uw praktijk. Een super-mooi inzicht gaf het toen we letterlijk dit proces in beeld brachten met een kleine ‘bodycam’. Zo kwam een team er bijvoorbeeld achter het feit dat er wel heel weinig parkeerplekken voor fietsen beschikbaar waren, hadden we wel eens gehoord maar weg gewuifd om eerlijk te zijn.
En werd het team zich nog meer bewust wat het effect van ‘opkijken bij binnenkomst en contact maken met een glimlach’ aan waarde toevoegt. Of de eenvoudige opmerking dat de planning vrijwel volgens planning verliep (zodat de patiënt zich niet af hoeft te vragen of de tandarts echt niet uit gaat lopen). Mooi is dat. Hierdoor krijg je een zeer krachtig inzicht wat nodig is om daadwerkelijk waarde te creëren in uw praktijk. Hier willen we natuurlijk ook onbedoelde verspillingen weg nemen. Maar focus vooral ook op wat en waar u waarde kunt toevoegen, dan minimaliseert u automatisch al grotendeels eventuele verspillingen.
Hoe kunnen we de praktijk zodanig organiseren dat we waar mogelijk ‘de klant zelf aan het stuur kunnen zetten’. De high-end praktijkorganisatie qua efficiëncy is misschien wel niet altijd de praktijk vanuit het waarde voor mijn klant perspectief. Laat structuren mede richting geven maar ons niet star maken. Blijf goed kijken naar flexibiliteit en anticiperen op klantbehoeftes waar het kan en structuur gedreven waar het echt moet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de behoefte van uw klant bij openingstijden, mogelijkheden voor controleblokken op verschillende tijdstippen, mogelijkheid om zelf te plannen indien mogelijk, mogelijkheden om vragen te stellen of te overleggen met assistente of tandarts (chat ipv. bellen).
En dit is voor elke praktijk en voor elke klantengroep weer anders. Customize, net zoals bij de olympische topsporters. Want waar de ene zevenkampster heel veel behoefte had aan vrijheid en per dag programma invullen en veel afwisseling had de andere zevenkampster juist behoefte aan een duidelijke detailplanning die al voor langere tijd was vastgesteld. Kijk wat gewenst of nodig is en kijk wat mogelijk gemaakt kan worden binnen het redelijke! Als een topsporter blijven kijken naar de dingen die goed gaan en hoe deze nog beter te kunnen doen.
Waak voor luiheid en gemakzucht. De perfect practice vereist een continu aanwezige gretigheid en enthousiasme om te leren en verbeteren. Kritisch kijken, feedback van uw bezoekers ophalen en gebruiken, feedback van uw team ophalen en gebruiken. En samen als team weer een stapje verder zetten. Niet omdat het niet goed gaat, maar omdat het leuk is om te groeien. Als individu, als team en als praktijk!
De hockey dames waren veruit favoriet. Maar zijn niet in slaap gesukkeld. Zij hebben kritisch gekeken hoe het spel nog beter of liever gezegd sneller te spelen. En daar hebben ze goede ideeën voor bedacht en hard aan gewerkt om deze in de praktijk te brengen. En misschien nog belangrijker: mét z’n allen gedaan én… mét enthousiasme gedaan. Of de Nederlandse schoonspringster die steeds beter ging presteren tijdens de spelen, ver boven verwachting, maar 5e werd en dus geen medaille: “ik ben enorm gegroeid en ik word stapje voor stapje beter”.
Of Sifan Hasan in de atletiek die valt en niet treurt maar verder gaat. Die brons wint (of goud verliest) en letterlijk uitspreekt “het is jammer maar niet erg als het een keer niet goed gaat, dat stimuleert alleen maar de drang om te groeien en het de volgende keer nog beter te doen”. Met een tweede gouden medaille als gevolg.
‘Perfect practice is topsport!’
Werken aan onze praktijkorganisatie is een uitdaging, soms spannend en complex ook. Maar om gezamenlijk als team de kern goed te omarmen, namelijk waarde voor uw klant, is het o zo inspirerend ook om dit met elkaar te doen! Samen succesvol te zijn.
Edwin is als Strategisch Verbetercoach voor Groeirealisatie afkomstig uit de Zorgsector en heeft zich vervolgens gespecialiseerd in groei en ontwikkeling van mensen en organisaties. “Kijk eens anders naar hetzelfde..” Zijn open mind, scherpe blik en creatieve ideeën werken inspirerend en stimulerend bij het realiseren van groeiambities en bouwen aan High Performance Teams & Organisaties over zowel de as van mensen, samenwerken en leiderschap, als over de as van strategie en processen. Zijn ervaringen in de topsport komen hiermee heel mooi samen. Gericht werken aan ‘groei’ creëert veel energie, fun en succes
Edwin is als Strategisch Verbetercoach voor Groeirealisatie afkomstig uit de Zorgsector en heeft zich vervolgens gespecialiseerd in groei en ontwikkeling van mensen en organisaties. “Kijk eens anders naar hetzelfde..” Zijn open mind, scherpe blik en creatieve ideeën werken inspirerend en stimulerend bij het realiseren van groeiambities en bouwen aan High Performance Teams & Organisaties over zowel de as van mensen, samenwerken en leiderschap, als over de as van strategie en processen. Zijn ervaringen in de topsport komen hiermee heel mooi samen. Gericht werken aan ‘groei’ creëert veel energie, fun en succes